Blog

Je kunt je bedrijf niet alleen laten groeien!

Details

Gepubliceerd: 24-08-2021 - 13:44

Machinefabriek Drabo in Hardenberg wil groeien, maar is daarvoor als toeleverancier van maakonderdelen volledig afhankelijk van de orders van hun klanten. ‘We kunnen de markt niet zelf bewerken’, zegt financieel directeur en eigenaar Renate Meulenkamp-Back.

Draaien, frezen, boren, slijpen, lassen en honen

Dat zijn kortgezegd de expertises van familiebedrijf Drabo Hardenberg. Hun verspaningsproducten vormen cruciale onderdelen in wereldberoemde bouwsels en alledaagse producten. Bijvoorbeeld in het Londense reuzenrad Eye, maar ook in de auto-industrie en in olieplatforms zijn onderdelen van Drabo verwerkt. ‘Onze producten vind je op heel veel plaatsen, maar omdat het “slechts” onderdelen zijn, zijn ze vaak niet zichtbaar’, zegt de 46-jarige Meulenkamp-Back.

Driekoppige directie

Draaierij Back en Overmars, Drabo, werd in 1978 opgericht door Bertus Back en zijn toenmalige zakenpartner Hans Overmars. In 2003 nam Meulenkamp-Back samen met haar jongere broer Marc en ‘oudgediende’ Jaap Oosterhof de aandelen over van hun vader. Meulenkamp-Back: ‘We vormen nu een driekoppige directie. Jaap werkt al langer in dit bedrijf dan wij. Hij is de technische man, Marc doet de productie en de aansturing en ik financiën en hr.’ Het driemanschap is goed op elkaar ingespeeld. ‘We werken soepel samen’, legt ze uit. ‘Met z’n drieën nemen we de beslissingen. En dat gaat eigenlijk zonder problemen.’ Toen de drie het stokje overnamen, werkten hier 35 mensen. Meulenkamp-Back: ‘Nu zijn dat er ongeveer tachtig. Al met al hebben we een mooie groei gerealiseerd.’

Uitdagingen bij groei bedrijf

Robotisering en automatisering

De drie willen vooruit met het bedrijf en verder groeien door middel van automatisering en robotisering. Meulenkamp-Back: ‘Ook tijdens de coronacrisis is het gelukt om onze twee nieuwste machines in gebruik te nemen. Hiermee kunnen we nu sneller grote producten opleveren.’ ‘Ondernemers kunnen zich onmogelijk voorbereiden op een crisis zoals corona. Dat bedenk je niet’, zegt Ralph van Dam, business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer. ‘Maar ze kunnen zich met een plan voor de bedrijfscontinuïteit wél voorbereiden op situaties waarbij delen van het bedrijf wegvallen.’

De kunst is om flexibel te zijn en te blijven innoveren. Van Dam: ‘Daarom is het verstandig om altijd wat kapitaal achter de hand te hebben zodat een bedrijf ook tijdens een crisis verder kan en de groei niet onnodig wordt belemmerd. Wees voorbereid en wees realistisch.’

Vandaag nog beginnen met groeien? Download ons e-book ‘Actief aan de slag met groei’. En lees praktische tips en inzichten over groeistrategieën, risico’s en leiderschap.

Corona hakt erin

De coronacrisis hakt er desalniettemin flink in bij Drabo. Meulenkamp-Back: ’Omdat we toeleverancier zijn, zijn we afhankelijk van wat onze klanten nodig hebben. We zijn niet bij machte om die markt zelf te bewerken. Als wij een opdracht krijgen om onderdelen te produceren voor bijvoorbeeld een grote brug in Azië, dan zijn we puur afhankelijk van een aantal grote partijen die dit beslissen. Ons speelveld staat vast. Het enige waar wij ons in kunnen onderscheiden is kwaliteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit naar klanten toe. We leveren. Punt.’ Maar sinds de uitbraak van de crisis is het niet meer vanzelfsprekend dat klanten bellen, omdat zij afwachten wat de markt doet. Meulenkamp-Back: ‘Ook zij hebben klappen gehad. We zijn er heel druk mee om de band met onze klanten warm te houden, en zo met ze mee te denken.’

Van de schoolbank naar de draaibank

De grootste uitdaging voor het bedrijf zit hem in het vinden en vasthouden van goede vakmensen. Meulenkamp-Back: ‘We willen groeien en dat kan niet zonder goed personeel. Maar voordat iemand op het juiste niveau kan werken ben je al snel vijf tot tien jaar verder. Het duurt een hele tijd voordat een medewerker genoeg kennis heeft van materialen, machines en besturingssystemen. Daar gaan heel wat opleidingsdagen in zitten.’

Bij voorkeur leidt het bedrijf de medewerkers zelf intern op, in samenwerking met opleidingsinstituten uit de regio. ‘Vakmanschap is een probleem voor veel bedrijven in de maakindustrie’, zegt Van Dam. ‘Een oplossing kan zijn om – net als Drabo dat doet – nauw samen te werken met onderwijsinstellingen en beroepsbegeleidende leerwegtrajecten (BBL) in te richten. Studenten kunnen dan én werken én leren. Ervaring opdoen in de praktijk is, zo weten we, een van de krachtigste en meest efficiënte manieren van leren. Vanuit de schoolbanken naar de draaibanken waar ze kennismaken met een bedrijf en de praktijk.’

Aantrekkingskracht vergroten

Naast haar werk in het familiebedrijf is Meulenkamp-Back ook nog bestuurslid van VNO-NCW regio Zwolle, van het ondernemershuis voor het Vechtdal en werd ze samen met haar team in 2019 uitgeroepen tot ‘ondernemer van het jaar in de regio Vechtdal’.

‘Ik maak me als bestuurslid van de werkgeversvereniging hard voor de maakindustrie’, legt ze uit. ‘We moeten samen onze sector beter op de kaart zetten. Dat kan heel praktisch. Zo is er geen grote snelweg tussen Zwolle en Hardenberg, terwijl Hardenberg veel maakindustrie kent en er te weinig mensen in de buurt wonen die hier willen werken. Daar maak ik me nu hard voor.’ Ook de titel ‘ondernemer van het jaar’, vergroot de aantrekkingskracht van het bedrijf. ‘Die titel was belangrijk voor ons’, vertelt Renate. ‘Hiermee kunnen we laten zien dat we een interessante werkgever zijn. Verspanen, een vorm van materiaalbewerking, is een prachtig vak. Dat moet iedereen weten.’

Groeien doe je samen

Om het bedrijf te kunnen laten groeien, deed ze in 2016 mee aan het meerjarig programma Groeiversneller van Port4Growth, een platform voor groeiondernemers. Het programma is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. Meulenkamp-Back: ‘Ik heb hier geleerd hoe je je bedrijf naar een hoger niveau kunt tillen door ervaringsverhalen van andere ondernemers, maar ook door stappenplannen te doorlopen en een organisatiescan te maken.’ Als er één les is die ze heeft geleerd om je bedrijf te laten groeien dan is het wel dat een ondernemer moet samenwerken. Meulenkamp-Back: ‘Je kunt je bedrijf niet alleen laten groeien.’

Samen met collega-ondernemers praktisch aan de slag met groei? Meld u aan voor 1 van onze gratis online masterclasses. En werk in een interactieve sessie aan uw strategie of leiderschap.

Zoek aansluiting bij andere ondernemers

Ze schroomt dan ook niet om aan te kloppen voor advies bij collega-ondernemers. ‘Ondernemers hebben de neiging alles zelf te willen doen. Dat is een goede eigenschap, maar dat kan ook tegen je werken. Ik zie dat ook in mijn netwerk rond VNO-NCW. Toch raad ik iedere ondernemer die wil groeien aan om aansluiting te zoeken bij andere ondernemers. Ik doe dat ook. Ik ben via netwerkbijeenkomsten in contact gekomen met veel verschillende ondernemers. Deze ondernemers weten mij te vinden en ik hen. Het is heel inspirerend om van elkaar te leren. Juist ook wanneer het bedrijven uit een heel andere branche betreft. “Oh, doen jullie het zo?”, hoor ik anderen en mezelf dan zeggen. Dan vindt er kruisbestuiving plaats. Dan kan er écht iets groeien.’

Samen met collega-ondernemers praktisch aan de slag met groei? Meld u aan voor 1 van onze gratis online masterclasses. En werk in een interactieve sessie aan uw strategie of leiderschap.

5 groeitips van Ralph van Dam

Maak jouw strategische foto. Visualiseer zo concreet mogelijk waar jij met je onderneming over drie tot vijf jaar wil staan. Dit stelt je in staat bewust sturing te geven en interessante nieuwe routes en kansen in kaart te brengen.

Groei als persoon. Groei begint bij jezelf. Wie als persoon groeit, groeit ook in de rol van leidinggevende. En leidinggeven is nodig om een onderneming te laten groeien.

Innoveer. Bedrijven die vooruit willen, moeten vooruitkijken en innoveren.

Werk samen met medewerkers, leveranciers, andere ondernemers en onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Twee weten meer dan een.

Blijf fit en gezond. Denk aan de balans tussen werk en privé, beweeg en eet gezond. Alleen een fitte ondernemer heeft de energie om z’n bedrijf te laten groeien.

Log in om meer te zien

Maak direct een account aan om de volledige blogs te kunnen zien, en op blogs te reageren.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief